Wpis
Czasami rodzice zastanawiają się czy wada wzroku u ich pociechy zmniejszy się z biegiem czasu, lub czy zniknie całkowicie. Padają również pytania o możliwości korekcji wady w przyszłości – np. korekcji laserowej. Jednak czy zniwelowanie wady wzroku sprawi, że dziecko, nastolatek, lub młody dorosły, będzie widział ostro i wyraźnie? Niekoniecznie – dlatego warto umieć rozróżnić pojęcia wady wzroku i jego ostrości.
Czasami rodzice zastanawiają się czy wada wzroku u ich pociechy zmniejszy się z biegiem czasu, lub czy zniknie całkowicie. Padają również pytania o możliwości korekcji wady w przyszłości – np. korekcji laserowej. Jednak czy zniwelowanie wady wzroku sprawi, że dziecko, nastolatek, lub młody dorosły, będzie widział ostro i wyraźnie? Niekoniecznie – dlatego warto umieć rozróżnić pojęcia wady wzroku i jego ostrości.
Wada wzroku inaczej nazywana wadą refrakcji, najczęściej występuje na skutek specyficznej budowy oka, w którym rogówka jest zbyt płaska, zbyt kulista lub nieregularna, a gałka oczna zbyt długa lub zbyt krótka. Wśród wad wyróżniamy nadwzroczność (wadę +) krótkowzroczność (wadę -) oraz astygmatyzm (zarówno + jak i -). Wada wzroku wymaga korekcji np. okularowej lub z użyciem soczewek kontaktowych, może zmieniać się w czasie, czasami w wieku dorosłym można poddać ją korekcji laserowej.
Wadę wzroku możemy zbadać za pomocą badania np. autorefraktometrem (po podaniu kropli porażających akomodację) – to tzw. badanie komputerowe, lub za pomocą skiaskopii. Pełne badanie wady wzroku, obejmuje również ocenę tego jak wyraźnie widzi dziecko bez korekcji okularowej i w korekcji okularowej.
Chcielibyśmy aby po założeniu okularów korygujących wadę wzroku, dziecko widziało idealnie ostro, jednak czasami tak nie jest.
Ostrość widzenia oceniamy aby wiedzieć jak dziecko widzi bez okularów, a jak w nich – zarówno blisko jak i daleko. U dzieci starszych i współpracujących, ostrość ocenia się za pomocą optotypów, na przykład liter, liczb, symboli. Dziecko czyta z tablicy znaki, a specjalista zapisuje wartość najmniejszych odczytanych znaków – ta wartość to ostrość widzenia (u maluszków i dzieci niewspółpracujących, ostrość widzenia można ocenić za pomocą specjalnych testów).
Wartość ta zazwyczaj oznaczona jest literą V (visus) – im wyższa jest wartość, tym wyższa ostrość widzenia. Standardowo oznaczenie 1.0 to najlepsza ostrość widzenia, a 0.1 to najniższa ostrość widzenia. Czasami specjaliści opisują rodzicom ten wynik w procentach (np. V – 0.3 porównuje się do ostrości widzenia na poziomie 30% normy).
Czasami, dziecko (niezależnie od wysokości wady wzroku), po założeniu okularów może mieć doskonałą ostrość widzenia. Wtedy zazwyczaj okulary lub soczewki kontaktowe są wystarczające i dziecko w korekcji, widzi prawidłowo.
Czasami jednak (również bez względu na wysokość wady wzroku) mimo założenia okularów lub soczewek korygujących wadę wzroku, dziecko nie widzi wyraźnie – dzieje się tak dlatego, że odbiór obrazu z oczu odbywa się w mózgu i odbiór ten z jakiegoś powodu może być zaburzony. Wtedy po zaleceniu przez specjalistę, należy leczyć np. niedowidzenie lub prowadzić terapię widzenia, aby tę ostrość widzenia poprawić – o ile to możliwe.
Ostrość widzenia wypracowana w dzieciństwie pozostaje na całe życie i jeżeli jest niska – prawdopodobnie zostanie taka również w wieku dorosłym, o ile nie zostanie wdrożone leczenie w postaci terapii i zasłaniania oka (na zlecenie specjalisty).
Powody, dla których ostrość widzenia może być zbyt niska:
• Niedowidzenie spowodowane np. różnowzrocznością, późnym wykryciem i skorygowaniem wady
wzroku, zezem.
• Przeszkody na drodze oko-mózg;
• Słabowidzenie;
• Oczopląs, zez, opadanie powiek;
Wiedząc, że wada wzroku nie jest równa ostrości widzenia, warto pamiętać o tym aby szczególną uwagę zwrócić na możliwości jak najdokładniejszej oceny ostrości wzroku. Wczesna diagnoza i szybka reakcja niejednokrotnie pozwolą na osiągnięcie pełnej ostrości widzenia, nawet mimo istnienia wady wzroku u dziecka.